Σχέδια και προϋποθέσεις για το μέλλον της ηλεκτροκίνησης


Περίπου 2,8 εκατομμύρια δημόσιοι σταθμοί φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων υπολογίζεται ότι θα χρειαστούν στην Ευρώπη μέχρι το 2030, σχεδόν 15 φορές περισσότεροι από αυτούς που υπάρχουν σήμερα. Στόχος είναι η κυκλοφορία των ηλεκτρικών-επαναφορτιζόμενων οχημάτων στη Γηραιά Ήπειρο να πραγματοποιείται χωρίς εμπόδια στο άμεσο μέλλον, με την ενίσχυση της ηλεκτροκίνησης να αποτελεί βασική συνθήκη-προϋπόθεση για μια πιο οικολογική πραγματικότητα που αφορά εκατομμύρια ανθρώπους στον πλανήτη.

Τα παραπάνω στοιχεία, σχετικά με την ανάγκη εγκατάστασης νέων σταθμών φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων μέσα στην επόμενη δεκαετία, αναφέρονται σε άρθρο της ιστοσελίδας της Ευρωπαϊκής Ένωσης Κατασκευαστών Αυτοκίνητων (ACEA), στο οποίο παρουσιάζονται οι εκτιμήσεις και οι στόχοι της Ευρωπαϊκής Επιτροπής αναφορικά με την προώθηση της ηλεκτροκίνησης στην μετά την πανδημία εποχή.

Φωτό: AP/ Jens Meyer

Η ACEA και ο σύνδεσμος Eurelectric (που εκπροσωπεί τα κοινά συμφέροντα της βιομηχανίας ηλεκτρικής ενέργειας σε ευρωπαϊκό επίπεδο) στηρίζουν το στόχο της χρηματοδότησης (για την κατασκευή) ενός εκατομμυρίου δημόσιων σταθμών φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων στις χώρες της ΕΕ, όπως αναφέρεται στο σχετικό σχέδιο ανάκαμψης. Επισημαίνουν, ωστόσο, ότι αυτή η πρωτοβουλία αποτελούσε ήδη μέρος της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας και ότι οι απαιτήσεις για την υλοποίηση ενός ολοκληρωμένου σχεδίου, στον τομέα αυτό, είναι πολύ περισσότερες.

Ως εκ τούτου, οι βιομηχανίες της αυτοκίνησης και της ηλεκτρικής ενέργειας ενώνουν τις δυνάμεις τους υπογραμμίζοντας την κατεπείγουσα ανάγκη αναθεώρησης της ευρωπαϊκής οδηγίας -που υιοθετήθηκε το 2014- και αφορά τις υποδομές εναλλακτικών καυσίμων (AFID). Η συγκεκριμένη οδηγία δεν συμβαδίζει (όπως υποστηρίζουν όσοι ζητούν την αναθεώρησή της) με την τεχνολογική ανάπτυξη των ηλεκτρικών οχημάτων ή των τεχνολογιών φόρτισης, ενώ εφαρμόστηκε ελάχιστα από τα κράτη-μέλη της ΕΕ.  Όπως επισημαίνεται, η ανάπτυξη υποδομών για ηλεκτροκίνητα και επαναφορτιζόμενα αυτοκίνητα πρέπει να είναι σύμφωνη με τα κριτήρια αναφοράς που έχουν τεθεί από την ΕΕ για την περίοδο 2025-2030, σε σχέση με την κυκλοφορία οχημάτων με μηδενικές ή χαμηλές εκπομπές ρύπων στην ατμόσφαιρα. Ταυτόχρονα θα πρέπει να λαμβάνεται υπόψη η ενεργειακή κλάση των σταθμών φόρτισης, καθώς και οι ικανότητες φόρτισης των οχημάτων. Τα φορτηγά και τα λεωφορεία, για παράδειγμα, διαφέρουν από τα υπόλοιπα οχήματα επειδή έχουν αυξημένες απαιτήσεις σε ρεύμα και ενέργεια. Επιπλέον (λόγω του όγκου τους) καταλαμβάνουν συγκεκριμένους χώρους στάθμευσης (κατά τη φόρτιση) ενώ η πρόσβασή τους όπου χρειάζεται, εξασφαλίζεται υπό προϋποθέσεις.

Φωτό: AP Photo/Jens Meyer

Στο σχέδιο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για ανάκαμψη δίνεται επίσης έμφαση στον τομέα κατασκευής και δόμησης, με τη διάθεση κονδυλίων για την ανακαίνιση κτηρίων. Οι αρμόδιοι της ACEA και της Eurelectric εκτιμούν ότι αυτό το «κύμα ανακαίνισης» αποτελεί ιδανική  ευκαιρία, ώστε να υπάρξουν κάποιες διαβεβαιώσεις ως προς το ότι οι (νέοι) σταθμοί φόρτισης αυτοκινήτων θα εγκατασταθούν τόσο σε ιδιωτικά όσο και σε δημόσια κτήρια, με την αξιοποίηση ενός ειδικού πακέτου χρηματοδότησης και με την εφαρμογή σχετικής νομοθεσίας.

Αύξηση στις πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων διεθνώς

Μέχρι το 2022, περισσότερα από 500 διαφορετικά μοντέλα ηλεκτροκίνητων οχημάτων θα είναι διαθέσιμα στην αγορά παγκοσμίως. Η εξασφάλιση επιλογών και οι ανταγωνιστικές τιμές αναμένεται να παίξουν καθοριστικό ρόλο για την προσέλκυση των αγοραστών. Τα παραπάνω επισημαίνονται σε σχετική αναφορά, στην ιστοσελίδα του Bloomberg New Energy Finance.

Σύμφωνα με την ίδια αναφορά, οι πωλήσεις των επιβατικών ηλεκτρικών αυτοκινήτων, διεθνώς, παρουσίασαν αύξηση, από 450.000 το 2015 σε 2,1 εκατομμύρια το 2019. Μέσα στο 2020 αναμένεται να σημειώσουν πτώση (κυρίως εξαιτίας της  πανδημίας) προτού αυξηθούν ξανά, καθώς οι τιμές των μπαταριών πέφτουν, ενώ δημιουργούνται περισσότερες υποδομές για την τοποθέτηση φορτιστών ηλεκτρικών αυτοκινήτων σε όλον τον κόσμο. Ταυτόχρονα οι πωλήσεις επαναφορτιζόμενων οχημάτων εξαπλώνονται σε νέες αγορές. Ενδεικτικά, βάσει της εν λόγω έρευνας, για το 2025 προβλέπονται 8,5 εκατομμύρια πωλήσεις ηλεκτρικών (επιβατικών) οχημάτων διεθνώς, 26 εκατομμύρια για το 2030 και 54 εκατομμύρια το 2040.

Φωτό: AP /Jim Mone

Μπορεί το μερίδιο από τις πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων διεθνώς να είναι ακόμα μικρό σε σχέση με το ποσοστό που αφορά τις πωλήσεις συμβατικών αυτοκινήτων, ωστόσο μεγαλώνει με γρήγορους ρυθμούς. Όπως επισημαίνεται στο σχετικό άρθρο του Bloomberg NEF, μέχρι το 2040 περισσότερες από τις μισές πωλήσεις επιβατικών αυτοκινήτων θα αφορούν ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Σημειώνεται δε ότι καθοριστικό ρόλο για τις εξελίξεις στον τομέα της ηλεκτροκίνησης έχουν οι αγορές στην Κίνα και στην Ευρώπη. Στην ίδια αναφορά εκφράζεται η εκτίμηση ότι για τα επόμενα χρόνια, η πλειοψηφία των ηλεκτρικών οχημάτων που θα κυκλοφορούν στους δρόμους θα αποτελείται από εκείνα που κινούνται με μπαταρία. Ωστόσο και τα υβριδικά θα συνεχίσουν να υπάρχουν μέσα στην επόμενη δεκαετία, προτού δώσουν τη θέση τους στα αμιγώς ηλεκτρικά, το κόστος των οποίων εξακολουθεί να μειώνεται.

 Και η Ελλάδα σε τροχιά ηλεκτροκίνησης  

Το Σχέδιο Μετάβασης της χώρας στην Ηλεκτροκίνηση παρουσιάστηκε από τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη, στις 5 Ιουνίου,  με αφορμή τον εορτασμό  της Παγκόσμιας Ημέρας Περιβάλλοντος. Στη σχετική εκδήλωση υπογράφηκε και η Πράσινη Συμφωνία για την Προώθηση της Ηλεκτροκίνησης μεταξύ υπουργείων και φορέων.

Την ίδια ημέρα οι υπουργοί Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κ. Κωστής Χατζηδάκης και Μεταφορών κ. Κώστας Καραμανλής ανακοίνωσαν, σε συνέντευξη Τύπου, τους βασικούς άξονες του νομοσχεδίου για την ηλεκτροκίνηση. Στη συνέντευξη παρουσιάστηκε το πλαίσιο επιδοτήσεων (για τις οποίες έχει προβλεφθεί κονδύλι 100 εκατ. ευρώ έως το 2021) για ηλεκτρικά αυτοκίνητα, δίκυκλα και ποδήλατα. Έγινε επίσης αναφορά στην παροχή φορολογικών κινήτρων για τη χρήση ηλεκτροκίνητων οχημάτων (με έμφαση στα ταξί και τους εταιρικούς στόλους), καθώς και στα αναπτυξιακά κίνητρα για προσέλκυση παραγωγικών επενδύσεων στην «αλυσίδα της ηλεκτροκίνησης» (κατασκευή μπαταριών, φορτιστών κλπ.) στις λιγνιτικές περιοχές της Μεγαλόπολης και της Δυτικής Μακεδονίας.

Φωτό: AP /Martin Meissner, αρχείο

Σε δημόσια διαβούλευση το νομοσχέδιο

Το νομοσχέδιο με τίτλο: «Μετάβαση στην κινητικότητα χαμηλών εκπομπών: Μέτρα προώθησης και λειτουργία της αγοράς ηλεκτροκίνησης» τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση πριν από λίγες ημέρες. Η διαβούλευση θα διαρκέσει έως και την 1η Ιουλίου. Σε πρόσφατη, σχετική ανακοίνωση του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, ο υπουργός κ. Χατζηδάκης αναφέρει μεταξύ άλλων: «Ο κόσμος και η Ευρώπη περνάνε με μεγάλες ταχύτητες σε μια νέα εποχή. Το περιβάλλον καθιστά αναγκαίο αυτό το πέρασμα και οι εξελίξεις στην τεχνολογία είναι αρωγός. Η ηλεκτροκίνηση δεν είναι μόδα, είναι νέος οικολογικός τρόπος μετακινήσεων. Η κυβέρνηση θέλει να οδηγήσει και σε αυτόν τον τομέα την χώρα μας στην πρωτοπορία της Ευρώπης. Το νομοσχέδιο αυτό έχει προετοιμαστεί συστηματικά και με διάλογο με όλους του εμπλεκόμενους φορείς. Ωστόσο, η δημόσια διαβούλευση μπορεί να προσθέσει ιδέες και να διορθώσει ατέλειες. Περιμένουμε τη συμμετοχή όλων και ιδιαίτερα των νέων, καθώς δεν μιλάμε μόνο για αυτοκίνητα, αλλά και για δίκυκλα και για ποδήλατα. Μαζί μπορούμε να δημιουργήσουμε τις προϋποθέσεις για πράσινες μεταφορές στην Ελλάδα».

Πέρα από την παροχή οικονομικών και φορολογικών κινήτρων για την αγορά και κυκλοφορία των ηλεκτροκίνητων οχημάτων στη χώρα μας, το νομοσχέδιο για την ηλεκτροκίνηση προβλέπει -μεταξύ άλλων- και την εξασφάλιση των προϋποθέσεων/ κινήτρων για τη δημιουργία υποδομών φόρτισης οχημάτων και για την εγκατάσταση φορτιστών σε δημόσιους και ιδιωτικούς χώρους ανά την Ελλάδα.

Φωτό: AP/David Zalubowski, αρχείο

Δείτε το πλήρες κείμενο του νομοσχεδίου και διαβάστε σχετικά με τα κίνητρα και τις υποδομές για την ενίσχυση της ηλεκτροκίνησης σε εθνικό επίπεδο.


ΠΗΓΕΣ: ΕΡΤ/ ΑΠΕ-ΜΠΕ/ υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας/ ACEA/ Bloomberg NEF

Φωτογραφίες: Associated Press

Σχετικές ειδήσεις:

Κ. Μητσοτάκης για εθνικό σχέδιο ηλεκτροκίνησης: Η Ελλάδα ετοιμάζεται να μπει στην πρίζα του μέλλοντος (video) 

Ηλεκτροκίνηση: Κίνητρα για την αγορά ηλεκτρικών οχημάτων στην Ελλάδα- Στοίχημα οι υποδομές (video) 

Σε δημόσια διαβούλευση το νομοσχέδιο για την ηλεκτροκίνηση

Μοιράσου το άρθρο:



Source link

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.